Mogłoby się wydawać, że wentylator chłodnicy to prosty wiatrak, który wymusza ruch powietrza wokół chłodnicy, kiedy nie robi tego pęd powietrza wywołany przez ruch samochodu. Wystarczy jednak odwiedzić dowolny sklep z częściami, choćby taki jak signeda.pl, aby przekonać się, że elementy te potrafią być bardziej skomplikowane od zwykłego wiatraka.
W starszych samochodach to czy wentylator chłodnicy jest włączony jest kontrolowane przez zwykły termostat, który łączy obwód, kiedy temperatura rośnie i tym samym uruchamia wiatrak, a następnie rozłącza obwód, kiedy temperatura spada i w ten sposób zatrzymuje wiatrak. W związku z taką budową wentylatory w starszych samochodach działają zero-jedynkowo albo działają, albo nie. W nowoczesnych samochodach montowane są wentylatory, które są w stanie działać płynnie, a ich prędkość obrotowa jest precyzyjnie sterowana przez komputer. Dzięki temu temperatura nie waha się, a raczej utrzymuje na jednym stałym poziomie.
Nowoczesne wentylatory samochodowe są też bardziej wydajne, a więc zużywają mniej prądu, czego dodatkową zaletą jest mniejszy hałas, który generują. Takie wentylatory są też bardziej smukłe, przez co pozwalają na zastosowanie większej chłodnicy lub ciekawsze wyprofilowanie przodu samochodu. Jakby tego było mało, nowoczesne wentylatory chłodnicy są projektowane tak, aby były bardziej opływowe, a więc generowały mniejsze opory powietrza. Wszystko więc kieruje nas w stronę konkluzji, którą jest stwierdzenie, że innowacje i nowości w tej dziedzinie polegają na zwiększeniu wydajności i ciągłej optymalizacji.
Tekst promocyjny