Klocki hamulcowe do samochodu grają bardzo ważną rolę w układzie hamulcowym w samochodzie. Jest ona na tyle ważna, że jeśli niedzielny kierowca miałby wiedzieć o tylko jednym elemencie układu hamulcowego w samochodzie, to naszym zdaniem powinien wiedzieć właśnie o klockach. Uważamy tak, ponieważ klocki hamulcowe są częścią eksploatacyjną, a więc taką, która została zaprojektowana tak, aby z czasem się zużywała i musiała być wymieniana na nową. Nie wynika to jednak ze złej woli konstruktorów a z trudnego zadania, jakie stoi przed klockami. To one bowiem podczas hamowania są mocno dociskane do tarcz hamulcowych i to dzięki nim siła tarcia jest na tyle duża, że samochód może najpierw zwolnić, a później całkowicie się zatrzymać.
Uznaliśmy też, że konieczność stosunkowo częstych wymian klocków hamulcowych jest dobrą okazją do przetestowania różnych rodzajów klocków hamulcowych. Aby dać ci taką możliwość przygotowaliśmy opis trzech podstawowych rodzajów klocków hamulcowych wraz z ich wadami i zaletami.
Klocki ceramiczne
Klocki ceramiczne są produkowane z materiału przypominającego ceramikę, jaką znajdziesz w kuchni przyglądając się kubkom czy filiżankom. Ceramiczne klocki są więc bardzo wytrzymałe na ścieranie a przez to mogą wytrzymać znacznie dłużej od standardowych klocków. Ceramika ma też bardzo dobrą wytrzymałość na wysokie temperatury. Dlatego klocki tego typu chętnie wykorzystuje się w sportach motorowych, gdzie występuje realne przegranie hamulców, co oczywiście może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Wadami tych klocków jest ich stosunkowo wysoka cena i ryzyko uszkodzenia, kiedy temperatura otoczenia spada niski poniżej zera.
Klocki metaliczne
To najczęściej spotykany rodzaj klocków hamulcowych. W klockach metalicznych materiały ścierne są łączone z metalem w postaci drutu lub wełny i uzupełniane przez sproszkowane uzupełniacze w postaci grafitu, miedzi i innych metali. Klocki takie są wytrzymałe i odporne na wysokie temperatury, ale mogą prowadzić do przyśpieszonego zużycia się tarcz.
Klocki organiczne
To najtańszy rodzaj klocków hamulcowych. Tego rodzaju klocki przypominają klocki metaliczne, ale są od nich znacznie mniej wytrzymałe, bo są zbudowane z takich materiałów jak guma, plastik, węgiel czy szkło łączonych ze sobą żywicą. Ich główną zaletą jest oczywiście ich niska cena, a do wad należy zaliczyć kompatybilność z tylko niewielkimi maszynami i konieczność przeprowadzania częstszych wymian.
Treść promocyjna